teisipäev, 2. oktoober 2012

X-race Ligatne etapp

Enne võistlust

Ettevalmistused BAR-iks jätkusid X-race selleaastase viimase, 5. etapiga, mis toimus Ligatnes 22. septembril.
Medisoft/seiklusporr osales koosseisus Aigar Sirel, Kaido Hallik ja Kaili Hallik.
Osales ka teine Eesti võistkond "seiklusporr eliit" koosseisus: Kristjan Karabelnik, Aivar Jõgiaas ja Jürjo Lokk.
Äratus oli minul hommikul kell 4:00 ja poole üheksa paiku olime võistluskeskuses Ligatne taga Skalupes, kus asub Ligatne rehabilitatsioonikeskus. Võistluskeskusesse sõites saime aimu ees ootavatest eestlase jaoks suurtest küngastest.
Seadsime ennast stardiks valmis, kaptenite koosolekul oli olulisimaks infoks see, et kuna tegu looduspargiga, siis väljaspool radu ratastega sõita ei tohi.

Start

Start kell 10, minut enne võis kaarte vaadata.
Töö kaardiga
Kaardid asuvad X-race lehel: esimene pool ja teine pool.
Eestlaste jaoks olid ette valmistatud ingliskeelsed legendid:

Jooks 1,5 km, valik

Aerofotol oli 6 KP. Igas punktis oli vaja ühte SI märget. Tegime plaani paar korda ümber ja lõpuks läksime rajale plaaniga: Kaido võtab 36-35-34 ja Aigar koos Kailiga 31-32-33.
Aigar ja Kaili oma ringil

Tagantjärele tarkusena oleks õige plaan ilmselt olnud, et Aigar läheb üksi ja Kaili püüab rada ette planeerida, aru saada, mis ees ootab, mida mingil etapil tegema peab.
Rajal sujus mul hästi, kuigi paar korda oli kerget ebakindlust tunda.
Tagasi võistluskeskusesse jõudsime samal ajal.

Ratas, 4 km, valik

Järgnes rattaetapp, kus tuli läbida punkte nii, et nende summa oleks vähemalt 7. Kusjuures 4 ja 3 punktises punktis pidi tegema 3 ja 2 punktises 2 ning 1 punktises 1 märke.
Esialgu oli plaan võtta 4 ja 3. Aga kuna nende vahel tee puudus ja ratastega väljaspool teid sõitmise keelu tõttu tundus see seetõttu halb variant, siis tegime 4-1-2 plaani - kõik punktid lääne pool asfalti. Tegelikult valiti ka 4-3 varianti, käidi joostes 4 juures ära.
Teel 4 suunas, kuhu läksime mööda asfalti ringi, sõitsime korra ka seiklusporr eliidist mööda, aga peagi möödusid nad meist taas ise.
4 juurest tagasi alla tulles korra peatusin ja ütlesin Kailile, et läheme Aigariga ees 1 ja 2 võtma, et Kaili sõidaks Ligatnesse esimese suure ristmikuni.
Sõitsime siis Aigariga alla. All peatusin ja ütlesin Aigarile, et käin 1-ses ära, et ta ootaks mind 2 juures.
Kiirem tegutsemine oleks olnud siis, kui oleksin suutnud 4 juures mäe otsas enne laskuma hakkamist plaani kõikidele osapooltele esitada, siis oleks laskumisel 2 peatumist, ehk 1-2 minutit ajakadu vähem olnud.
1-se sain kenasti kätte, Aivar tuli sealt parajasti.
2-se teeotsas ootas mind Aigar. Küsisin, kas Kaili sõitis mööda. Aigar ütles, et ta ei näinud. Käisime siis 2-ses ära ja tagasi asfaldile ja sõitsime edasi kohtumisristmiku poole, kuigi väike kõhklus oli hinges.
Teel Kaili juurde
Aga see kõhklus oli asjatu, Kaili ootas kenasti meid kokkulepitud ristmikul. Edasi kihutasime mäest alla ja peagi olime esimeses vahetusalas.

Jooks, 3,5 km, valik

Vahetusalas oli kõigepealt Fazeri eriülesanne. Pikal laual oli kausikestes 7 erinevat Fazeri šokolaadi. Infotahvlil oli kirjas, millised margid seal esindatud on. Võistkond pidi võtma ühest kausist igaüks ühe tüki šokolaadi ja kausi numbriga sedeli. Edasi tuli liikuda järgmise laua juurde ja anda seal sedel ning öelda, millise šokolaadiga oli tegu. Õige vastuse korral lubati komposteerida.
Meie tükk aega seal lugesime ja mõtlesime, siis Aigar ütles, et see punaste tükkidega peab olema maasikašokolaad ja siis võtsimegi sealt kausist ja vastuselaua juures selgus, et saimegi pihta.
Edasi oli kaardil 2 kohustuslikku punkti ja lisaks pidi ühes tähega tähistatud punktis olema SI jaam, kus kõik 3 liiget peavad komposteerima.
Alustasime R-st, kui kõige lähemast. Leidsime fotol oleva objekti, SI jaama polnud. Edasi tegin plaani, et mina käin P-s ära, kui seal SI jaama pole, siis Kaili ja Aigar ei pea sinna sisse minema ja liiguvad otse V suunas. Kui olin juba suurelt teelt P poole keeranud, kuulsin, kuidas Kaili mind hõigub. Läksin siis tagasi ja selgus, et Kaili ja Aigar olid põhjalikumalt kaarti uurinud ja tegelikult on igas tähega punktis vaja ka mingit lisainfot saada. Otsustasime, et pärast käin R juures ise ära, praegu sinna tagasi minema ei hakka. Jooksin uuesti ette P juurde, seal koopasuus oli SI jaam ja hõikasin Kaili-Aigari sinna. Komposteerisime ja lugesime lambivalgel koopad üle, neid oli 9.
Kuna SI jaam meil leitud, siis saime hargneda. Mina läksin V juurde, Kaili ja Aigar liikusid 46 juurde. V juurest staadionilt leidsin 6 redelipaari.
46 juurde jõudes nägin Aigarit ja Kailit silla peal mulle tagasi vastu tulevat...punkt asus silla alguses, nii komposteerisime 46 koos.
Punktis 46
Edasi D, sünnitushaigla, mina asusin otsima ehitamise aastaarvu maja seintelt. Aga peagi hõikasid Kaili ja Aigar, et aasta on 1897 - see info oli hoopis maja kõrval asuval infotahvlil kirjas.
Siis ronisime läbi võsa mäest üles S juurde ja fikseerisime 7 pinki. Edasi 45, kus komposteerisime teises kohustuslikus punktis silla all.
Seal hargnesime, mina läksin K ja R ning Kaili ja Aigar L juurde. K juurde minekul kartsin kaardil olevat halli ala kui kinnist keeluala, aga tegelikult viis sealtkaudu kena tee K juurde. Selle asemel turnisin siis mööda järsku nõlva Ligatne jõest lõunas K-ni. Seal kohtusin üllatuslikult seiklusporr eliidiga, kes peale 8 trepiastme tuvastamist liikus veel 45 poole.
Edasi R juurde, kus juba olnud olin. Üritasin majadelt ehitamise aastaarve leida, aga neid polnud seal. Lisaks ei teadnud ma, mida tähendab inglise keeles dwelling (Google Translate annab: eluruum).
Siis leidsin ühe infotahvli, lugesin selle läbi, seal polnud vastust. Siis vaatasin veel ringi ja leidsin veel teisegi infotahvli. Sealt sain ingliskeelse info, et aastatel 1894-1895 ehitati 2 maja, kummaski 12 "dwellings". Kokku seega 24.
Tagasi vahetusalasse, kus Kaili ja Aigar mind juba ootasid. Punktis L oli pildil oleva hoone ja hetkel allesoleva hoone korstende erinevus 4. Peagi kohtusime ka Aivariga, kes oli teistest eraldi vahetusalasse liikunud. Meilt sai Aivar sünnitusmaja aastaarvu, mida nad ei leidnud ja parandas 12 dwellings 24-ks.

Ratas, 8,8 km, kohustuslik järjekord

Kõigepealt slaalominõlva vallutamine, liikusime läbi halli ala, mida olin keelualana kartnud, 45 juurest läbi ja käisime jalutades tipus ära. Tegin küll ettepaneku rattaga üles minna, et pärast saab alla lasta, aga see ettepanek ei läinud läbi.
Käisime tipus siis jalgsi ära, seiklusporr eliit oli meile järele jõudnud ja teel 52 poole meist mööda sõites manitses Kristjan meid, et me liiga kaua neil oodata ei laseks finišis.
Etapid 51-52-SF3 olid pikad hea teega etapid ja võtsin Kaili köide ja andsime head tempot.
SF3 jõudsime pisut peale seiklusporr eliiti. Nemad hakkasid plaani pidama, aga kuna meil oli eelmisel jooksul plaan tehtud, siis läksime kohe rajale.

Jooks, 3,7 km, kohustuslik järjekord

Sellel etapil oli vaja punktid läbida sellises järjekorras, et saaks kokku võistluse peasponsori nime. Peasponsoriks oli TRIATEL. Esimeseks T-ks valisime kõige läänepoolsema punkti. Liikusime sinna mööda teed. Vahetult enne metsakeeramist jooksis meist seiklusporr eliit mööda ja Kristjan ütles, et Tartus näeme :)
Etapp mulle meeldis, päris huvitav oli ainult olemasoleva info abil punkte leida, punktiga I tuli ka nii paariminutine viga.
E poole mööda teed liikudes tuli seiklusporr eliit meile ratastega vastu, ergutasime neid.
Sellel etapil kahel teelõigul tegin ka eelviimase etapi rajaplaneeringu ära, Aigar oli mulle enne seda pisut eelinfot ette valmistanud.
Aigar vaatas paadietapi üle ja ütles, et seal midagi erilist pole, tuleb lihtsalt punktid läbida.
Palusin Aigaril viimane etapp planeerida, aga Aigar ütles, et eriti ta aidata ei oska, et tuleb valida, mis punktid ära jätta. Tegelikult tagantjärele tarkusena võib öelda, et Aigar oleks võinud siiski omapoolse planeeringu läbi mõelda ja kirja panna, siis oleks meil ca 5-10 minutit vähem aega ehk viimasel etapil läinud.

Ratas, 13,5 km, kohustuslik järjekord

Edasi sõitsime lisaülesandesse, milleks oli ronimisväljakul raja läbimine. Põhimõtteliselt tuli 5 rada käte jõul rippudes liikudes läbida. Küsisime, kas teised aidata võivad. Selle peale vastati, et selle kohta pole midagi öeldud. Siis tegimegi nii, et Kaili istus mulle kukile ja hoidis kätega turnimisatribuutikast kinni ja läbisime nii raja, samamoodi Aigariga. Aigar tahtis mind samamoodi läbi raja viia, aga tahtsin siiski välise abita raja läbida ja tegelikult see polnudki nii raske. Stiilinäide Aivarilt sellelt rajalt.
Aivar turnimise lisaülesandes
Edasi punkt 54. Kuna kaardi järgi otse teed ei läinud, siis oli esialgu plaanis tagasi ümber sõita. Aga see laskumine punkti oli väga pikk olnud ja tagasitee tundus halva mõttena, nii läksime otse, mööda matkatee märgistust. Oli kena jõeäärne matkatee, mis viis otse punkti. Tee peal kohtasime eestlastest matkaseltskonda, kes meile "jäätis" hüüdsid. Me ei osanud-taibanud midagi vastata. Hiljem kuulsime, et seikusporr eliidile olid nad "saldejums" hõiganud, selle peale Aivar oli vastanud, et "ei sõima meid jäätiseks" vms. Peale seda siis oli seltskond vist taktikat vahetanud ja möödujatele jäätis hõikama hakanud.
Peagi olime vahetusalas, kust algas paadisõit.

Paadisõit, 2,5 km, kohustuslik järjekord

Sellel etapil pidi iga liige komposteerima vähemalt 2 punktis. Kõige tagumine punkt oli 3 inimese ja ülejäänud 1 inimese punktid.
See etapp läks kohati kuidagi ligadi-logadi.
Vahetusalas läks Kaili tualetti, aga ma kohmitsesin selle aja nii ära, et ei suutnud kordagi kaartigi vaadata. Siis kiirelt vee peale. Mina juhtisin taga ja ütlesin, et kas Aigar ja Kaili saaks ise kaarti lugeda. Siis vist oli korraks selline olukord, kus sõitsime jõe peal nii, et mitte keegi meist ei lugenud kaarti... Küsisin endale ühe kaardi, aga kuna esimene etapp punkti 60 oli lühike, siis olime juba punktist mööda sõitnud. Seal kohtasime ka seiklusporr eliiti, kes paadietappi lõpetas. Hüppasin paadist välja ja jooksin teele ja sealt tagasi punkti.
Järgmises punktis 61 komposteeris Kaili, seda sai teha otse paadist.
Tagumises saarepunktis 62 jooksime lätlaste sabas punktist pisut mööda, siis pilk kaardile ja tulime pisut tagasi ja leidsime punkti.
Siis tuli vastuvoolu tagasi minna, otsustasime selle asemel paati tassida. Vaatasin kaardilt, et põhjas läheb mingi hele triip, äkki on tee vms. Vedasime paadi sinna, aga see oli oja, tõmbasime paadi sealt järsakust üles, seal metsa all läks väike rajake, mida mööda tassisime paadi suurele teele. Seal jätkasid Aigar ja Kaili paadi tassimist punkti 60 juurde, mina jooksin ja võtsin punkti 63. See oli nö "koht metsas", kaldast ca 10 meetrit eemal, aga kuna seal olid võimsad luhad sisse aetud, siis ca 30 sekundise otsimise järel leidsin ka punkti. Siis jooksin 60 suunas, kui kuulsin juba Kaili hõikumist. Kaili ja Aigar võtsid mind peale, siis oli vaja teisele poole jõge saada. Kaili jäi juhtima, aga diagonaali vastuvoolu oli keeruline juhtida ja nii vahetasime kohad. Taga pidin keskenduma ainult suuna hoidmisele, edasiliikuva jõu andsid Aigar ja Kaili.
Siis paat maale ja tassisime selle mööda kallast vahetusalasse, Aigar vahepeal komposteeris ka punkti 64.
Kuidas võiks selle etapi ideaalne läbimine välja näha? Üks võimalik variant: enne 60 hüppab üks liige maha, paat liigub edasi, punkti võtja tuleb hüppab hoo pealt tagasi paati, edasi 61 ja 62 koos ja tagasi sama teed pidi paati tassida, nagu me tegime ja üks käib joostes 63-s ära, aga paat tuleks tassida vahetusala vastaskaldale, sealt siis saaks diagonaali allavoolu sips üle jõe kiirelt, üks jookseb tagasi 64 võtma, kuni teised 2 paadi vahetusalasse tassivad.

Ratas, 6 km, valik

Järgnes rattaetapp, kus 8-st punktist 5 vaja läbida. Neist 2 kohustuslikku, 70 ja 76, olime leidnud tähtedega jooksuetapi tehete abil.
Planeeringu olin juba eelmisel jooksuetapil ära teinud: 76-72-70-73-77(ringi mööda asfalti).
76 juurde sõitsime mööda jõeäärset rajakest. 100-200 meetrit enne punkti oli luha ja jätsime rattad sinna, viga ca 3 minutit. Punkt asus maa-aluses koobastikus, ledsime selle käikude süsteemi lõpust.
Edasi 72 suunas. Kuna kaart aastast 1985, st 27 aastat vana, siis kaardil olevat punkti 72 viivat silda ja rada me ei leidnud, sõitsime liiga kaugele, tulime tagasi ja läksime umbes sobivas kohas üle jõe. Tassisime rattad läbi metsa ja mingi hetk saime ennast ka paika ja tassisime rattad punkti. Punkti 70 läksime lõuna kaudu ringi, see oli üks lõputu tõus, väike lõik tasasel ja siis järsk tipu vallutamine.
Kailile ei meeldi tõusud, aga kuna ahvatlev tundus minna otse: 74-77, siis küsisin, kas üks tipp oleks veel ok vallutada ja saime kokkuleppele, et läheme otse ja võtame selle tipu ära. Saime tipu vallutamisega hakkama ja siis ainult allamäge, sips 77 ja olimegi võistluskeskuses. Kui vahetusalasse jõudsime, siis üllatus-üllatus vahetult enne meid sisenes sinna seiklusporr eliit. Midagi pidi neil juhtunud olema.

Jooks, 6 km, valik

Vahetusalas tegutsesime kiiremini ja jõudsime enne neid lisaülesandesse. Ülesandeks oli ühe liikme mööda diagonaalköit puu otsas olevasse punkti tõmbamine. Esialgu hakkasin mina ronimisvööd peale panema, aga korraldaja siis mainis, et 2 peavad 1 üles tõmbama ja siis otsustasime Kaili köie peale saata ja korraldaja ütles, et see on õige otsus. Sikutasimegi Kaili üles, allasõit meeldis Kailile eriti, ütles ainult, et oleks võinud kiiremini alla lasta, et tuul kõrvus vuhiseb.
Jooksus tuli võtta vastavalt tähtedega jooksus saadud infole punktid 80, 81, 84, 85 ja 2 punkti punktidest 86-87-88-89 ning 2 punkti punktidest 90-91-92
Läksimegi siis rajale, seiklusporr eliit tegi veel köieülesannet, see vist kah ajas pisut kiirustama ja nii läksime ilma planeeringuta...et 90 on kohe siinsamas, käime kõigepealt seal ära. Tegelikult oleks see pidanud viimaseks jääma enne punkti 100. Tegime tiiru 90-87-84-86-81-85-92-80-100.
seiklusporr eliit planeeris rada ja tegi valiku: 87-84-81-85-80-92-88-91-100, hetkel tundubki see mulle ehk parima valikuna.

Finiš

Finišeerisime ajaga 7:05:51, millega saime 37 võistkonna seas 27. koha, seiklusporr eliit oli ajaga 6:50:13 kohal 25. Tore jalutuskäik huvitaval rajal kenal maastikul ilusa sügisilmaga oli seljataga.
Meie finišis
seiklusporr eliit finišis

Pesemas saime teada, mis oli seiklusporr eliidiga juhtunud. Nimelt kaotasid Kristjan ja Jürjo Aivari ära. Aivar oli eelviimasel etapil rattaga kukkunud ja kui tagasi püsti sai, olid Kristjan ja Jürjo eest kadunud ning järgmisel ristmikul keeras Aivar teisele poole, kui Kristjan-Jürjo olid läinud. Selle tulemuseks oli ca 45 minutine teineteise otsimine Ligatne metsas, kus üritati mõistatada, mida üks või teine mõtleb ja ette võtab. Ja lõpuks leiti teineteist üles.

Lätlastel oli õhtul seal veel hooaja lõpetamise pidu alates kella 21-st, aga meie sinna ei jäänud.
Tulemused asuvad siin. Korraldajate video võistlusest asub siin.